راه اندازی سیستم VOIP

راه اندازی سیستم VOIP


راه اندازی سیستم VOIP برای متخصصین شبکه خودش یه چالشه. ما در مورد سرویس Voice Over IP (به اختصار VoIP) شنیده ایم. این فناوری جدید امکان انتقال ارتباطات صوتی و ویژگی های مختلف چندرسانه ای رو از طریق پروتکل اینترنت (از این رو نام) فراهم می کنه.

اما اگر تصمیم بگیریم برای چنین خدمتی انصراف دهیم ، در این صورت خودمون رو از یه نعمت بزرگ محروم کرده ایم. سیستم VoIP در مقایسه با سیستم تلفن معمولی فناوری بسیار متفاوتی یه زیرا برای امکان برقراری ارتباط به اینترنت متکیه.


تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP


بنابراین ، اول از همه ، شما به یک اتصال به اینترنت ، ترجیحاً یه اتصال سریع (یا باند پهن) مانند DSL ، T1 یا سرویس کابل معمولی نیاز دارین. اتصال فیبر بهترین اتصاله ، اما ممکنه گرون باشه ، بنابراین پهنای باند کابل یا سرویس T-1 برای شما ارزونه.


حالا با توجه به اتصال اینترنت ، بهترین کار بعدی این که از ارائه دهنده VoIP خود در مورد تجهیزات بپرسین. بعضی از اونا به چیز خاصی احتیاج ندارن ، به جز یه رایانه شخصی و یک هدفون با میکروفون (اگر از تلفن نرم استفاده می کنین) یا یه گوشی و پیش فرض در صورت تمایل.

در موارد دیگه ، شما باید از آداپتورهای ویژه اونا استفاده کنین که به شما امکان اتصال VoIP را روی مودم پرسرعت شما میده و به شما امکان استفاده از سرویس اونارو میده.


• آداپتورهای تلفنی آنالوگ و راه اندازی سیستم VOIP
یه آداپتور تلفنی آنالوگ به عنوان یک رابط سخت افزاری بین یک سیستم تلفنی PSTN آنالوگ و یک خط VoIP دیجیتال عمل می کنه.

اگر از VoIP رایانه به رایانه استفاده می کنین ، به ATA نیازی ندارین ، اما اگر در یه سرویس VoIP ماهانه برای ثبت نام در خانه یا دفتر کار خود ثبت نام کنین و اگر قصد استفاده از سیستم موجود رو دارین ، از تلفنا استفاده بکنین.

• دستگاه های بزرگ تلفن و راه اندازی سیستم VOIP
مجموعه تلفن برای VoIP ضروری یه – هم ورودی یه و هم دستگاه خروجی. بسته به شرایط ، نیازها و انتخاب شما ، انواع مختلفی از تلفن ها با VoIP قابل استفاده هستن.


اگرچه می تونین از تلفن آنالوگ طراحی شده برای شبکه های PSTN استفاده کنین ، اما ممکنه در یه تلفن اختصاصی VoIP یا حتی یه برنامه تلفن سخت افزاری غیر سخت افزاری ارزش بیشتری داشته باشه.


• VoIP مبتنی بر ابر

VoIP مبتنی بر ابر و راه اندازی سیستم VOIP


اگر شما یک شرکت کوچک دارین که می خواهینVoIP رو از سرویس اینترنت موجود خود استفاده کنین ، یه سرویس ساده مبتنی بر ابر معمولاً این کار رو انجام میده.

شما فقط باید تلفن های مجهز به VoIP (متناسب با تعداد میزهای دفتر کار خود) ، همراه با تعداد مناسب روترهای VoIP رو خریداری کنین. اگر تلفن های رو دارین ، می تونین با استفاده از آداپتورهای تلفنی آنالوگ (ATA) رو استفاده کنین و اونارو به سیستم VOIP وصل کنین.

اگه شرکت شما از تلفن های همراه استفاده می کنه ، حتی می تونین شماره تلفن های مجازی رو برای ارسال تماس به آنها پیکربندی کنین ، در صورت تمایل از گوشی کاملاً صرف نظر کنین.


نرم افزار تلفن و راه اندازی سیستم VOIP و راه اندازی سیستم VOIP


برخی از مشاغل ترجیح می دن از تلفن های معمولی رو به طور کامل کنار بذارن: اونا سرویس VoIP خود رو مستقیماً از طریق رایانه ها یا دستگاه های تلفن همراه خود از طریق نرم افزار – تلفن مجازی در رایانه خوداجرا میکنن.

برای این تنظیمات ، لازمه که از میکروفون / هدست به علاوه نرم افزار استفاده کنین.


آموزش راه اندازی VOIP

آموزش راه اندازی VOIP

مشخص کنید که به چه تعداد کاربر نیاز دارین راه اندازی سیستم VOIP
اولین قدم برای راه اندازی VoIP در دفتر کار اینه که بفهمین چه تعداد کارمند یا کاربر لازمه از این شبکه استفاده بکنن.

دریافت ایده ای دقیق از شماره های کاربری در ابتدای کار ، تصمیمات خاص رو در ادامه کار آسون تر می کنه. به شما کمک می کنه تعداد خطوط مورد نیاز خود رو مشخص کنین

اینکه آیا اتصال به اینترنت شما میتونه از میزان تماس مورد انتظار شما پشتیبانی کنه یا خیر و اینکه کدوم یک از ویژگی ها از اهمیت بیشتری برخوردارن، اگر برخی از کارمندان فقط به یک پسوند و نه به شماره خودشان نیاز دارن ، می تونین در خیلی از هزینه ها صرفه جویی کنین.

اطمینان حاصل کنین که اینترنت دفتر شما به اندازه کافی سریع یه و راه اندازی سیستم VOIP
پس از دونستن اینکه چه تعداد کاربر دارین ، سپس آماده بشین تا اتصال اینترنت دفتر خود رو آزمایش کنین تا ببینین آیا امکان داره VoIP رو برای این نوع حجم کاربر کنترل کرد. این به دو دلیل مهم است

برای راه اندازی سیستم VOIP لازمه که حتما یه گوشی مناسب این سرویس رو بخرین
• بررسی ارتباط خود قبل از دریافت سیستم VoIP ، شما رو از سردرد و ناامیدی ناشی از کیفیت مکالمه مکالمه و مکالمه پایین همراه با سرعت پایین نجات میده.


• میتونه باعث صرفه جویی در وقت و دردسر شما بشه. اگر فقط به سیستم VoIP مراجعه کنین تا متوجه بشین سرعت اتصال شما زیاد نیس ، یا باید سرویس خود را لغو کنین و به آنچه که داشتین برگردین ، یا باید اتصال اینترنت را در دفتر کار خود ارتقا بدین ، که هر یک از آنها دردسر سازه.

بودجه VoIP رو تنظیم کنین


سیستم VoIP طیف گسترده ای از ویژگی ها رو ارائه می ده و شما می تونین از بسیاری از امکانات استفاده کنین. به همین دلیل بهتره که بودجه خودتون رو در همون ابتدا مشخص کنین.

شما میتونین متناسب با نیازمندی های خودتون از امکانات این برنامه استفاده کنین. هر چقدر بودجه بندی تون درست باشه به همون اندازه می تونین در مبالغ تون صرفه جویی کنین.

مشخص کنین که کدوم ویژگی مهمترینه


بسیاری از ویژگی های مختلف در دسترسه ، مانند شماره تلفن های منحصر به فرد برای کارمندان ، روتر فراخوان خودکار ، قوانین تماس ، کنفرانس تلفنی ، برنامه های تلفن همراه و موارد دیگر.

میخواهین بفهمین کدوم ویژگی خاص برای کسب و کار شما بیشتر مفیده. به عنوان مثال ، شاید شما برای دفتر خود سیستم VoIP مستقر در خانه می خواهین ، اما تجارت شما باعث میشه که از امکانات دیگه ای استفاده کنین.

سرویس تلفنی VoIP رو انتخاب کنین و راه اندازی سیستم VOIP
حالا وقتشه که به شرکت های ارائه دهنده VOIP فکر کنین.اول لازمه که بودجه و ویژگی های مورد نظر خودتون رو مشخص کنین. بعدش به راحتی می تونین شرکتای ارائه دهنده VOIP رو پیدا کنین.

مشاوره هنگام راه اندازی سیستم VOIP، لازمه

مشاوره هنگام راه اندازی سیستم VOIP، لازمه

تلفن و سایر سخت افزارها را سفارش بدین و راه اندازی سیستم VOIP
پس از انتخاب شرکت ارائه دهنده VOIP ، نوبت به سفارش سخت افزار می رسه. بیشتر سرویس های VoIP بدون تلفن های خاص VoIP قابل استفاده هستن. به عنوان مثال ، اگر می خواهین از اونا استفاده بکنین، اغلب می توانین آداپتور بخرین که از تلفن های آنالوگ استفاده کنین.

یا ، در بسیاری از موارد ، می تونین از رایانه ، رایانه لوحی یا تلفن همراه خود استفاده کنین. بهرحال، برای استفاده کامل از تمام ویژگی های اضافی VoIP ، ممکه که لازم باشه تا یه تلفن VOIP بخرین. نکته جالب اینه که تلفن های VoIP متنوع و از ارزون تا گرون در بازار موجودن.

سیستم VoIP خود رو تنظیم و پیکربندی کنین و راه اندازی سیستم VOIP
در اکثر موارد ، شما فقط تلفن خود رو به سیستم اترنت خود متصل کنین ، تنظیمات خودرو بر روی تلفن خود پیکربندی می کنین. در بعضی موارد ، اگر فایروال داشته باشین مجبورین که یه سری کارهارو انجام بدین. اگه اهل فن باشین می تونین این تنظیمات رو انجام بدین.


راه اندازی VOIPدر منزل


اتصال شبکه و اینترنت خود رو آزمایش کنین. شاید نگران باشین که VoIP از پهنای باند استفاده می کنه ، اما یک قانون کلی در مورد بارگیری و بارگیری 100 کیلوبیت بر ثانیه در هر خطه.

هنگام راه اندازی سیستم VOIP لازمه که همه تجهیزات رو داشته باشین
علاوه بر سرعت ، مواردی که کیفیت تماس VoIP رو تحت تأثیر قرار میدن، اغلب به بی ثباتی اتصال مربوط میشن.

اتصال به اینترنت سیمی ، مانند فیبر یا کابل ، بهتره. و سخت افزار شبکه شما نیز می تونه به یک مشکل تبدیل بشه. بهتره که سخت افزار شبکه تون رو به دقت بررسی کنین تا هیچ مشکلی نداشته باشین.


سخت افزار صحیح VoIP رو بخرین. اگر از قبل یک ارائه دهنده VoIP دارین ، مرحله بعدی تنظیم VoIP شما سرمایه گذاری در سخت افزار VoIP ئه. از آنجا که VoIP در چند سال گذشته برای مشاغل استاندارد شده ، گزینه های پیشرفته زیادی وجود داره.

اگر می خواهید تماس های تلفنی شما عالی به نظر برسه ، باید تلفن میز رده بالای VoIP مانند Polycom VVX601 بخرین. در صورتی که تنها نیاز شما برای برقراری و دریافت تماس تلفنی باشه ، گزینه های کم هزینه تری برای هر دو تلفن هم وجود دارهه.

هدست های VoIP برای مکمل تلفن کسب و کار شما بسیار مناسب هستن ، بنابراین می تونین هنگام مکالمه بگردین، جستجو بکنین، یا به کارهای تیم خودتون کامنت بذارین.


چالش های راه اندازی VOIPخانگی

چالش های راه اندازی VOIPخانگی


تأخیر صوتی تأخیر (تأخیر) می تونه هنگام فشرده سازی صدای خام یا صوت فشرده شده از طریق شبکه ارائه دهنده اولیه (Twilio و غیره) رخ بده. تأخیر در کیفیت صدا تأثیرگذار نیس.

در بارزترین موارد تأخیر ، شرکت کنندگان در مکالمه با یکدیگر صحبت می کنن ، صدا در فواصل نامنظم و ناخوشایند به دستگاه گیرنده می رسه.


لرزان لرزش زمانی اتفاق می افته که صداتون خوب دریافت نمیشه. صدا باید با ریتم ثابت پخش بشه تا قابل فهم باشه ، بنابراین هرگونه مغایرت در مکالمه محسوس میشه. ارائه دهندگان خدمات VoIP ممکنه بتونن که این مشکل رو حل کنن، ولی در ظرفیت های بزرگ، مخاطبان نمی تونن صدای شما رو خوب بشنون.


راه اندازی VOIP سیسکو


تنظیمات شبکه رو تأیید کنین و همزمان با استقرار سیستم تلفنی IP جدید ، مدیران سیستم و مدیران شبکه باید چندین کار پیکربندی اولیه رو انجام بدن تا شبکه رو برای خدمات تلفنی IP آماده باشه.

برای کسب اطلاعات و یک لیست چک برای راه اندازی و پیکربندی شبکه تلفن IP Cisco ، به اسناد نسخه ویژه Cisco Unified Communications Manager خود مراجعه کنین.


برای اینکه تلفن به عنوان یک نقطه پایانی در شبکه کار کنه ، شبکه شما باید شرایط خاصی رو داشته باشه. یک نیاز پهنای باند مناسبه. هنگام ثبت نام در Cisco Unified Communications Manager به پهنای باند بیشتری نسبت به 32 کیلوبیت بر ثانیه نیاز دارین.


راه اندازی تلفن اینترنتی و راه اندازی سیستم VOIP


ارائه دهنده خدمات خود رو انتخاب کنین. هنگام انتخاب می خواهین بدونین که از تلفن اینترنتی خود برای چه استفاده می کنین. آیا شما تماس های بین شهری برقرار می کنین یا استفاده دیگری هم از تلفن انجام میدین.

صبر کنید تا از سخت افزار تلفن اینترنتی استفاده بکنین. بسته سرویس خودتون ممکنه که سخت افزار دو یا سه روز بعد به دست تون برسه.


تجهیزات VOIP

تجهیزات VOIP راه اندازی سیستم VOIP


پروتکل انتقال صدا از طریق اینترنت (VoIP) به سرعت با فناوری های اینترنتی ظهور کرده که می توانن ارتباطات صوتی و جلسات چندرسانه ای رو به روشی کارآمدتر کنن.

با استفاده از VoIP ، صوت ، نمابر ، پیام کوتاه و سایر برنامه های پیام رسانی از طریق اینترنت به جای شبکه تلفن سوئیچ عمومی منتقل میشه.

سه نوع ابزار VoIP که معمولاً استفاده میشن شامل تلفنهای IP ، نرم افزار VoIP و تلفن همراه و VoIP ئه. تجهیزات VoIP از تلفن ها گرفته تا سیستم ها تا سخت افزار PBX (اخبار – هشدار) گرفته تا آداپتورهای هستن.

راه اندازی سیستم VOIP ازگوش هایی استفاده کنین که شرکت ارائه دهنده به شما توصیه می کنهبرخی از تجهیزات VoIP کاملن ، مخصوصاً در مورد تلفن های VoIP.

برخی از سیستم های تلفنی VoIP ویژگی هایی مانند پست صوتی کلاس تجاری ، کنفرانس ویدئویی دسک تاپ ، سیستم های تلفنی مشاغل کوچک و تماس نامحدود رو دارن در حالی که با برخی تجهیزات، شما می تونین از سرویس های کمتری استفاده بکنین.


هزینه نصب و راه اندازی VOIP


بسته به ارائه دهنده VoIP ، بسته های VoIP به طور کلی دو نوع هزینه دارین: هزینه اجاره ماهانه خط و هزینه های. به عبارت دیگر ، شما برای دسترسی به خدمات ارائه دهنده خود ماهیانه هزینه پرداخت می کنین و ممکن که هزینه های اضافی بابت تماسهای خروجی خود نیز پرداخت کنین.


تلفن شبکه ای

تلفن شبکه ای راه اندازی سیستم VOIP


شبکه تلفن همراه یا شبکه تلفن همراه شبکه ارتباطی یه که در اون شما یکی از کاربرانش هستین. این شبکه در مناطق زمینی موسوم به سلول قرار گرفته که هر کدومش حداقل توسط یه گیرنده ثابت در مکان ثابت ، اما در حالت عادی تر ، سه سایت سلول یا ایستگاه های گیرنده پایه کار میکنن.

این ایستگاههای پایه پوشش شبکه ای رو برای سلول فراهم می کنن که می تونه برای انتقال صدا ، داده ها و انواع دیگر محتوا استفاده بشه. یه سلول معمولاً برای جلوگیری از تداخل و ارائه کیفیت خدمات تضمین شده ، از مجموعه فرکانسهای متفاوتی از سلولهای کناری خود و سایرین استفاده میکنه.


خلاصه نکات مقاله


اگرچه در هنگام راه اندازی سیستم VOIP ، اغلب تجهیزات اضافی خریداری می کنین ، اما مزایای کلی اون معمولاً بیش از این هزینه اس. مشاغل باید ضمن در نظر گرفتن هرگونه هزینه اولیه تجهیزات ، پس انداز هزینه سالانه رو که چنین راه حلی می تونه ارائه بده رو ، ارزیابی کنن.

در بیشتر موارد ، صرفه جویی در هزینه و بهره وری کلی که VoIP ارائه میده باعث میشه که خرید تجهیزات جدید توجیه داشته باشه.

برگشت به بالا